I made this widget at MyFlashFetish.com.

Apakah ibadah dalam Islam....

>> Wednesday, September 2, 2009


KONSEP IBADAH DALAM ISLAM


PENGERTIAN IBADAH


Abu Al-Ala Al-Maududi telah mentakrifkan ibadah daripada segi bahasa dan istilah di dalam bukunya, Asas-asas Islam seperti berikut:


> Bahasa:Merendah diri, tunduk, patuh dan taat.

> Istilah :Taat, tunduk, patuh dan merendah diri kepada Allah

S.W.T.




Jelasnya, ibadah ialah pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah S.W.T. Al-Quran menjelaskan ibadah sebagai 'ubudiyyah dan ketaatan sebagaimana firmanNya:


"Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya".


(Surah al-Baqarah:172)


HUBUNGAN AQIDAH DAN IBADAH


Apabila seseorang itu telah mempunyai aqidah yang kukuh maka:


* Hidupnya hanyalah untuk beribadah kepada Allah sebagaimana firman Allah:


"Dan tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu".

(Surah az-Zariyat:56)


Perintah dalam ayat ini adalah perintah untuk beribadat kepada Allah semata-mata, menghambakan diri dengan sepenuhnya kepada Allah dan hikmah diciptakan jin dan manusia.


* Menolak segala kepatuhan dan ketaatan yang selain dari ketaatan kepada Allah.Firman Allah:


"Dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan Rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): Sembahlah Allah dan jauhilah thoghut".


(Surah al-Nahl:36)


Thoghut ialah semua yang disembah atau yang dipatuhi selain Allah S.W.T.


* Membina kehidupan di dunia menurut peraturan-peraturan Allah


RUANG LINGKUP IBADAH DALAM ISLAM


Islam amat istimewa hingga menjadikan seluruh kegiatan manusia sebagai ibadah apabila diniatkan dengan penuh ikhlas kerana Allah demi mencapai keredhaanNya serta dikerjakan menurut cara-cara yang disyariatkan olehNya.


Selain itu, Islam tidak membataskan ruang lingkup ibadah kepada sudut-sudut tertentu sahaja. Seluruh kehidupan manusia adalah medan amal dan persediaan bekalan bagi para mukmin sebelum mereka kembali bertemu Allah di hari pembalasan nanti.Hakikat ini ditegaskan oleh Allah di dalam Al-Quran:


"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu)lagi Maha Pengampun (bagi orang-orang yang bertaubat)".


(Surah al-Mulk:2)


Oleh itu, ruang lingkup ibadah dalam Islam sangat luas. Ia adalah seluas tempoh hayat seseorang Muslim dan kesanggupan serta kekuatannya untuk melakukan apa saja amal yang diredhai oleh Allah dalam tempoh tersebut.


PEMBAHAGIAN IBADAH


Ibadah terbahagi kepada dua iaitu khusus dan umum:


* Ibadah khusus


Merupakan perintah-perintah yang wajib dilakukan sebagaimana yang terkandung di dalam Rukun Islam seperti solat, puasa, zakat, haji dan beberapa amalan khusus seperti tilawah al-Quran, zikir dan seumpamanya.Ianya bersifat taufiqiyyah, iaitu dilaksanakan menurut garis-garis yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w dan berhenti setakat sempadan yang telah ditentukan oleh syara dan sebagaimana yang dilakukan sendiri oleh Rasulullah s.a.w tanpa boleh ditambah atau dikurangkan atau membuat sebarang perubahan terhadapnya. Sabda Baginda:


"Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat aku sembahyang".


(Riwayat Bukhari)

* Ibadah umum


Segala perkara atau amalan selain daripada kumpulan ibadah khusus di atas yang dilakukan semata-mata untuk mencari keredhaan Allah S.W.T. Hal ini termasuklah seluruh perbuatan manusia dalam kehidupan sehariannya.


SYARAT AMAL UNTUK MENDAPAT STATUS IBADAH


Yusuf Al-Qardhawi di dalam bukunya Ibadah Dalam Islam telah memberikan syarat-syarat supaya sesuatu itu mendapat status ibadah:


* Amalan-amalan yang dikerjakan itu mestilah bersesuaian dengan hukum Islam dan tidak bercanggah dengan hukum tersebut.

* Amalan tersebut dilakukan dengan niat yang baik atau kerana Allah.

* Amalan tersebut mestilah dilakukan dengan seelok-eloknya bagi menepati sabda Rasulullah:


"Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang daripada kamu membuat sesuatu kerja dengan memperelokkan kerjanya".

(Riwayat Muslim)


* Ketika membuat amalan tersebut, hendaklah sentiasa menurut hukum-hukum syara dan ketentuan batasnya, tidak menzalimi orang lain, tidak khianat, tidak menipu, tidak menindas orang lain dan merampas hak-hak orang.

* Tidak mencuaikan ibadah-ibadah khusus seperti solat, zakat, dan sebagainya dengan melaksanakan ibadah-ibadah umum.


SALAH FAHAM TERHADAP PENGERTIAN IBADAH


Ibadah dalam Islam adalah berlainan sama sekali dengan konsep dan amalan agama-agama lain atau kepercayaan-kepercayaan lain. Ianya bukan perbuatan mengasingkan diri, ianya juga tidak terbatas kepada tempat-tempat tertentu sahaja atau hanya dilakukan melalui perantaraan orang-orang tertentu.


Konsep-konsep seperti ini tidak wujud di dalam syariat Islam. Namun demikian pengaruh konsep asing ini telah juga dapat meresap ke dalam kehidupan sebahagian besar daripada masyarakat Islam. Oleh itu, timbullah pelbagai tanggapan terhadap ibadah. Ada yang menganggap ibadah itu hanya tertumpu kepada solat, puasa, zakat dan haji sahaja. Terdapat juga di kalangan ummat Islam yang mengaku beribadah kepada Allah S.W.T, tetapi tindak-tanduknya menunjukkannya melaksanakan 'ubudiyyah kepada sesuatu yang lain daripada Allah S.W.T. Malah, terdapat juga orang yang berpendapat bahawa ruang lingkup ibadah itu tidak ada kaitan langsung dengan urusan masyarakat, terutamanya dalam bidang politik dan pemerintahan. Semua ini adalah tanggapan-tanggapan yang amat salah.





0 comments:

Berbual berpekdah

 
 

Followers

About This Blog

Blog ini memuatkan perkongsian ilmu kepada semua lapisan masyarakat terutamanya kepada para pelajar sekolah rendah dan menengah yang sedang mengikuti mata pelajaran sama ada Pendidikan Islam, Pendidikan al-Quran dan as-Sunnah, Pendidikan Syariah Islamiah atau Tasawwur Islam. Blog yang bertemakan ibadah ini amat sesuai dilawati oleh semua orang kerana ia menampilkan perkara-perkara yang menyentuh persoalan ibadah di mana ianya sentiasa mewarnai kehidupan seharian kita. Ditambah pula dengan hujah kukuh Allah S.W.T atau objektif utama penciptaan manusia di dalam dunia yang sementara ini, iaitu semata-mata untuk mengabdikan diri hanya kepadaNya menguatkan lagi kepentingan ibadah kepada kita sebagai para hambaNya..

Saf kekawan

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP